“No vaya usted a creer que soy original,
conozco a muchos otros que piensan igual,
me está usted reventando con su dignidad,
que viva el desmadre y la frivolidad”
(Cucharada, “No soy formal”)
En primera instància un dels grans centres
neuràlgics del moviment contracultural a finals dels seixanta i principis dels
setanta fou Sevilla. Els militars ianquis de les bases de Morón i de Rota, quan
sortien de permís, es barrejaven amb els joves sevillans a les tasques i
bodegues on fins aquell moment només s’escoltava flamenc, al mateix temps que
joves andalusos sintonitzaven les emissores ianquis d’aquelles bases on
descobrien aquelles noves músiques electrificades. L’aparició del grup Smash va
ser trencadora. Mai abans s’havia escoltat res semblant: l’ambient del flamenc
portat al terreny del rock i el ritme del rock barrejat amb la profunditat del
flamenc. Com ells mateixos deien al seu Manifiesto
de lo borde:“No es tracta de fer ‘flamenc-pop’ ni ‘blues aflamencat’, sinó
de corrompre’s per dret”. Pocs anys després, artistes com Lole y Manuel o
Triana recollien els fruits, o n’eren fruit ells mateixos, d’aquelles primeres
aventures arriscades de fusió entre les arrels i els nous corrents musicals. Al
mateix temps el nou teatre popular i independent sorgia amb força sota
l’auspici de grups com el Teatro Estudio Lebrijano, Esperpento o La Cuadra que
pren el nom d’un dels nous locals que acullen aquelles noves i transgressores
propostes: La Cuadra de Paco Lira. Els dos sectors, el musical i el teatral van
confluir en vàries ocasions com quan Esperpento realitzaren l’obra Antígona de Bertolt Brecht amb música en
directe interpretada per Smash a la Universitat de Sevilla. Aquella era la Sevilla
que el dibuixant Nazario va deixar enrere per instal·lar-se a Barcelona.
A Madrid les coses anaven en una altra
direcció. El fet de ser la capital de l’Estat feia que la pressió i la
repressió fossin més angoixants que a Sevilla o a Barcelona i això també
repercutia en els sectors creatius. En l’aspecte musical, mentre a Barcelona
funcionava el rock laietà i progressiu, a Madrid naixien grups com Burning
(“energia incendiària” va dir d’ells Oriol Llopis al número 21 de la revista Star), Indiana o Moon, que amb uns
quants més, el 1975, van protagonitzar el disc recopilatori Viva el rollo. Creats al 1974 Burning no
eren punks, ni molt menys, però la seva salvatgia i agressivitat estava a anys
llum de les músiques que es feien a Barcelona i el seu entorn, que fins un
parell d’anys més tard no va donar peu al naixement de La Banda Trapera del Río.
Quant als còmics, el 1975 va nàixer la
Cascorro Factory, un col·lectiu de dibuixants que es van donar a conèixer amb
l’edició d’El Carajillo i la instal·lació d’una parada els diumenges al Rastro. Entre
els seus integrants hi havia Ceesepe, El Hortelano o El Zurdo i durant els anys
posteriors van produir dotzenes de publicacions. També, com en el món de la
música, les diferències amb Barcelona eren òbvies: “Els membres de Cascorro
Factory eren menys passotes que els d’El Rrollo, més polítics i també més
extremats en la forma de vestir. Madrid marcava un ritme asfixiant.” (RIBAS, J.
Los 70 a destajo..., pàg. 386) A locals com La
Vaquería o La Bobia aquells dibuixants i guionistes es barrejaven amb membres
de companyies de teatre independent com Los Goliardos o TEI (Teatro Escuela
Independiente), amb seguidors del cinema alternatiu com Pedro Almodóvar i amb
pintors i fotògrafs joves i necessitats de trencar esquemes. La Vaqueria va
obrir el febrer de 1975, al carrer Libertad número 8, la van impulsar un grup
de joves poetes (Antonio López Luna, Emilio Sola...) i va resultar completament
destruïda el 8 de juny de 1976 en patir un atemptat amb un artefacte explosiu
per part dels Guerrilleros de Cristo Rey.
A la comuna que alguns dels seus creadors van muntar en un pis del mateix
carrer es va obrir, mesos més tard, el primer local de la CNT a la ciutat. El
mateix 1976 es va publicar el primer número de la revista Bazofia i poc després aparegué MMM
-Órgano oficial de la locura. Un altre important centre difusor de noves
propostes contraculturals va ser el local de LACOCHU (Laboratoris Col·lectius
Chueca), on es trobaven els membres de PREMAMA (Premsa Marginal Madrilenya),
coordinadora que intentava donar sortida al nombrós contingent de fanzines (és
a dir publicacions il·legals) que es començaven a distribuir per diferents racons
de la ciutat. Des de LACOCHU es donava a conèixer també diversos grups musicals
entre els quals destacaven Cucharada que, abastament influenciats pel nou
teatre independent i interactiu de Living Theatre, col·laboraven ocasionalment
amb companyies com Tábano o TEI. Els membres de Cucharada actuaven sovint al
carrer i en diverses ocasions van ser víctimes de la Ley de Peligrosidad Social a la qual van dedicar un famós i
provocatiu tema. El canvi generacional i estilístic es va produir el 1977, quan
van desaparèixer publicacions com Bazofia i la coordinadora PREMAMA i es
va publicar el fanzine La Liviandad del
imperdible al voltant del qual va nàixer el grup Kaka de Luxe. Tot plegat
va donar peu a l’explosió posterior d’allò que es va conèixer com La Movida.
L’esclat contracultural va ser, si fa o no fa,
el mateix a tota la geografia de l’Estat. Així doncs, tots aquests grups musicals
i de teatre van passar per la sala Studio, oberta a finals dels anys seixanta a
València, i a aquesta mateixa ciutat el maig de 1974 s’estrenava l’òpera rock L’home de cotó-en-pèl, que va donar peu
a la creació del grup de rock progressiu Cotó-en-pèl. Un parell d’anys més tard
es publicava el còmic El Gat Pelat i
es creava el grup de dibuixants Els Tebeus del Cingle. Mentrestant, a Saragossa, s’obria, entre molts d’altres,
el bar Bohemios que més tard es va convertir en El Golem, i es creava el grup
de teatre El Grifo, alguns dels membres del qual van publicar el 1977 la
revista El Pollo urbano. Quan mesos
més tard es formava el Colectivo Zeta, que aglutinava a un grup de dibuixants
entre els quals es trobava Carlos Azagra, van ser els editors d’El Pollo urbano els que els hi van donar
cobertura legal per editar la revista Colectivo
Zeta, revista que va patir un important atac per part de la justícia
governamental per escarnio a la religión
católica. Al País Basc va deixar empremta la comuna de Gerrhaundi, a
Azpeitia, que va representar un experiment social entre joves fortament
vinculats a l’autonomia obrera i que va desaparèixer després del setge policial
motivat per les accions armades dels CAA.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada